Halusin vain muutosta, ja Kvik oli mielestäni oikea paikka, koska siinä yhdistyvät rakastamani muotoilu, keittiöt ja ruoanlaitto sekä moderni lähestymistapa asiakkaisiin.
Miguel Zafon

Tänään puhumme yhden franchising-yrittäjämme, Miguel Zafonin kanssa. Hän avasi Kvik Valencia Sornin kauniiseen entiseen pankkirakennukseen Valencian sydämessä koronavirusepidemian aikaan. Sen jälkeen kun puhuimme hänelle, hän on avannut lippulaivamyymälänsä Kvik Alfafarin. Kun olimme siellä, se oli vain tyhjä tontti, mutta kävimme paikan päällä ja puhuimme Miguelin kanssa hänen unelmistaan myymälän suhteen. Kuulet siitä lisää tässä jaksossa.

Olemme franchising-konsepti, ja meillä on lähes 200 myymälää 12 maassa. Meillä on kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat ja haluamme avata vielä enemmän - tällä hetkellä sivuillamme on 65 avointa paikkaa franchising-yrittäjille, ja yhteensä aiomme kasvaa vähintään 100 myymälällä! Jos siis sisäinen yrittäjäsi kaipaa ulos, katso verkkosivuiltamme, onko lähelläsi avoin tilaisuus. Etsimme ihmisiä, jotka haluavat olla oma pomonsa vahva konsepti, tuote ja tiimi tukenaan. Hakeminen ei välttämättä edellytä keittiöalan kokemusta selviää tässä Miguelin kanssa käydyssä keskustelussa. Tarvitset vain halun yhdistää intohimosi ja halun tehdä kovasti töitä yrityksesi rakentamiseksi. 

Huomaa, että tämän sivun teksti on jakson transkriptio.

Kauniita keittiöitä hullun edulliseen hintaan

Miguel: Nimeni on Miguel. Olen 42-vuotias. Syntynyt Valenciassa. Minulla on kolme tytärtä. Rakastan perhettäni. Ihana vaimo. Uskomaton vaimo. Olemme olleet täällä Kvik-hankkeessa viimeiset kaksi vuotta. Siitä tulee ensi kuussa kuluneeksi kaksi vuotta. Minulla ei ollut aiempaa kokemusta keittiöistä.

Olen työskennellyt viimeiset 15 vuotta IT-maailmassa insinöörinä, mutta rakastan muotoilua, ja sain kokea hienon kokemuksen oman talon rakentamisesta vuosi ennen kuin löysimme Kvikin maailman. Vietin paljon aikaa keittiömyymälöissä. Luulen, että kävin ainakin viidessä, koska rakastan myös ruoanlaittoa.

Kaiken tämän kokemuksen jälkeen törmäsin juuri Kvik-projektiin tapahtumassa, joka järjestettiin täällä Valenciassa. Menin sinne yhden ystäväni kanssa. Hän yritti löytää seuraavan projektinsa, uransa. Tapasin siellä Kvikin kaverin. Se oli ensimmäinen kerta, kun luin yhden heidän lehdistään. Ne näyttävät upeilta. Mielestäni ne ovat kuin taide-esineitä. 

Niinpä tutustuin ensimmäiseen Kvik-lehteeni ja huomasin, että siellä oli upeita keittiöitä ja hinnat olivat mielettömät.

Julie: Millä tavalla? Mielettömän hyvät?

Miguel: Crazy low.

Julie: Mielettömät edulliset. Okei!

Miguel: Mielettömät edulliset. Koska kuten kerroin, olin rakentanut oman keittiöni muutama kuukausi sitten, ja minulla oli kaikki nämä hinnat mielessäni, joten pystyin tarkistamaan, että hinnat olivat todella, todella alhaiset, jos niitä verrataan keittiön upeaan ulkonäköön, ja sen jälkeen huomasin, että laatu oli myös todella hämmästyttävää. Meillä oli siis nämä hienot tuotteet hyvään hintaan.

Aloin siis kysellä, millaisia asiakkaita tai kohderyhmää Kvik tavoittelee tuotteillaan ja mikä on heidän strategiansa, miten he lähestyvät markkinoita. Se on kokonaisuudessaan verkossa.

Se on hullua myös siksi, että voit avata keittiömyymälän, enkä halua istua ja odottaa, että ihmiset tulevat sisään, koska se on kuin lottoa. Koskaan ei voi tietää joka päivä, kuka tulee sisään.

Kvikin lähestymistapa oli sellainen, että heillä oli todella suuri markkinointiosasto, joka sijoitti paljon rahaa saadakseen asiakkaat kauppaan. Sitä kutsutaan varauksiksi. Ja he voivat kertoa, kuinka monta varausta sinulla on viikossa.

Meidän tapauksessamme tällä hetkellä noin 65 prosenttia liiketoiminnastamme tulee markkinointikanavan kautta, ja se antaa yrittäjänä paljon luottamusta yrityksen pyörittämiseen, koska tiedät, että he löytävät suurimman osan asiakkaista puolestasi. Niitä ei tarvitse lähteä metsästämään. He tekevät sitä internetissä. Käsittääkseni lähinnä Facebookin ja Instagramin kautta. Ja voit sitten ennustaa suuren osan tuloistasi myös sen avulla.

MANO arizona beige

14 197 €

Sijainti ja oikea markkinointi

Julie: Kvikin markkinointi on täysin digitaalista - markkinoimme verkossa sosiaalisissa kanavissa ja kohtaamme asiakkaat siellä, missä he ovat - olipa se sitten Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest tai mikä tahansa muu. Asiakkaat voivat valita ajankohdan ja varata ajan suoraan myymälään verkkosivujemme kautta. Markkinointimme on siis valtakunnallista, mutta sillä on vahva vaikutus paikallisesti. 

Miguelin myymälä sijaitsee Valencian sydämessä, erinomaisella paikalla kulmassa, joten se näkyy kahdesta suunnasta. Se oli aikoinaan pankki, ja se on pieni, mutta sijaitsee erittäin vilkkaasti liikennöidyllä alueella, ja siinä on suuret ikkunat, jotka esittelevät tanskalaisia design-keittiöitämme ohikulkijoille. 

Mutta teilläkin on upea sijainti, eikö olekin? Se on kaupungin sydämessä.

Miguel: Kyllä. Löysimme sen monien kuukausien etsimisen jälkeen. Uskon vahvasti, että vähittäiskaupassa on kyse sijainnista, sijainnista ja sijainnista. Minulla oli aiempaa kokemusta vähittäiskaupasta, mutta toiselta alalta. Meidän oli todella vaikea löytää tätä paikkaa, mutta lopulta löysimme nurkan. Siinä on todella suuret ikkunat. Joten voit nähdä koko myymälän ulkopuolelta.

So these two streets there are joining in this corner and that really go straight to the main commercial street in the city. So we usually get between 30–50 people a day inside the store and I can tell you normal kitchen studios around the area that they don’t work with this kind of marketing tools and they don’t work with bookings, I know because I stepped in one of those to buy my own kitchen, maybe they can have two or three people a day going in. And we have between 30 and 50. And because of the place we are and also really because of the marketing Kvik has to make these people come in. 

Yksi hulluista asioista on se, että avaat liikkeen ja sinulla on asiakkaita heti ensimmäisestä päivästä lähtien, koska markkinointi on tehnyt työtään jo viikkoja aiemmin.
Miguel Zafon

Miguel: Meillä on myös kolme erilaista tapaa palvella ihmisiä. Meillä on normaali varaus. Kaksi tuntia, jotka meillä on tämän potentiaalisen asiakkaan kanssa myymälässä. Soitamme hänelle yleensä, jotta hän lähettäisi meille ennen tuloaan kaikki luonnokset, inspiraation ja piirustukset, jotta voimme....

Julie: Ja heidän keittiönsä mitat.

Miguel:  Voimme siis tehdä jotain ennen heidän tuloaan, ja jos voimme olla valmiita, kestää puolitoista tuntia selittää konsepti hänelle. Ehkä alat valita asioita. Käytämme todella paljon aikaa Kvikin vastuullisuusstrategian selittämiseen, koska käytämme 90 prosenttia kierrätysmateriaaleja, ja se on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Asiakkaat ovat todella herkkiä tälle.

Julie: Kysyvätkö he sitä?

Miguel: Tietysti! Voimme ylpeänä sanoa, että olemme maailman ykkönen tällaisten asioiden suhteen. Ja he rakastavat sitä, kun kerromme tämän tarinan. Se on siis mukava asia kertoa.

Me valitsemme osan materiaaleista. Istumme alas, ja Kvikissä on mielestäni se hieno puoli, että voit tulla myymälään, puhua keittiöstäsi ja poistua sieltä piirustusten, renderöintien ja ensimmäisen budjetin ja tarjouksen kanssa heti ensimmäisellä käyntikerralla.

Monissa muissa paikoissa kestää noin kaksi viikkoa lähettää sinulle sähköpostitse, jos he todella tuntevat kiinnostuneita hankkeistasi ja että he eivät koskaan vastaa. Jos suunnittelet keittiön ostamista tai etsit seuraavaa keittiötäsi, et halua odottaa niin paljon. Olemme myös huomanneet, että jos asiakas tulee myymälään ja pyytää tarjousta, he ovat jo ostaneet keittiön toisesta paikasta, jos heihin otetaan yhteyttä uudelleen yli kahden tai kolmen viikon kuluttua.

Julie: Onko näin? Okei!

Miguel: Meidän on siis seurattava asiaa hyvin.

Julie: Eli laadit suunnitelmat yhdessä heidän kanssaan tuon tapaamisen aikana, ja sitten he lähtevät pois piirustusten kanssa?

Miguel: Tietysti! He lähtevät mukanaan hienot tulostetut renderöintikuvat, tarjous ja myös joitakin tekemiämme asiakirjoja, jotta he todella tietävät, mitä seuraavissa vaiheissa tapahtuu, jos he ostavat keittiön meiltä.

Because we are really quick also with delivering the kitchens. We had some problems in the past with all the Corona with materials but right now we are more or less one hundred percent again with the materials. So if they come and want the kitchen for as soon as possible, we can make it in less than one month. That’s crazy times for the kitchen world. We have our truck coming from Denmark every week. So we can just place the order every week for the next 30 days.

Keskusvarasto, jossa on tilaa kasvaa

Julie: Ja sinulla on varasto. Sinulla on pieni myymälä, mutta sinulla on varasto.

Miguel: Meillä on noin 50 minuutin matkan päässä varasto, jossa teemme keittiöiden kokonpanon, joten se tapahtuu enemmän tai vähemmän tällä tavalla. Joten jos joku kuulee tämän, hän voi ymmärtää, miten hänen keittiönsä rakennetaan ja toimitetaan. Näytämme siis tarjouksen ja näytämme projektin asiakkaalle. Hän suorittaa maksun tai ensimmäisen talletuksen alennuksen varaamiseksi, pysymme hänen hankkeensa tukena ja annamme alennuksia seuraavien 12 kuukauden ajan. Vaikka hän tekisi uudelleenrakentamista tai kunnostusta ja se veisi jonkin aikaa, varaamme alennuksen 12 kuukaudeksi tämän ensimmäisen talletuksen jälkeen.

Julie: Voit siis varmistaa, että saat tämän tarjouksen. Eli ostat keittiön Black Fridayna aikana, mutta ehkä remontoit keittiösi vasta ensi maaliskuussa, eikö niin? En tiennyt, että se toimii niin. Opin jotain.

Miguel: Se ei suinkaan tarkoita, ettet voisi muuttaa mitään. Tuo ensimmäinen liike on vain alennuksen varmistamista varten. Sen jälkeen voit vielä muuttaa kaiken. Sen jälkeen lähetämme arkkitehdin taloonne tekemään ammattimaiset mittaukset, koska useimmiten asiakkaat tulevat myymälään itse tekemiensä piirustusten kanssa, jotka eivät ole kovin ammattimaisia. Tämä on normaalia.

Julie: Eikä ehkä aivan tarkkaa.

Miguel: Esimerkiksi seinien kulmat ovat todella tärkeitä. Ne eivät ole koskaan suoria, joten meidän on mentävä sinne ja tehtävä ammattilaisten työkaluilla mittaukset ja varmistettava, että projekti voidaan asentaa samalla tavalla kuin mitä olemme piirtäneet kaupassa. Mittaukset tai ihmiset muuttavat projektia, jotta se sopisi. Kutsumme siis asiakkaan uudelleen myymälään ja käymme projektin uudelleen läpi. Tämä toinen tapaaminen voi kestää esim. tunnin.

Suunnitelmissa oli alusta alkaen kaksi myymälää

Julie: Kuten kuulet, Miguelilta ei kestänyt kauaa muuttua IT-insinööristä keittiöasiantuntijaksi.

Alusta alkaen Miguel suunnitteli avaavansa kaksi myymälää - suuremman, lippulaivamyymälän ja pienemmän kaupunkimyymälän satelliittina. Sitten eräs maailmanlaajuinen pandemia tuli väliin, ja suunnitelmat muuttuivat, mutta kaksi myymälää on edelleen hänen suunnitelmansa.

Aiotko todella avata toisenkin myymälän?

Miguel: Kyllä. Tästä pikkumyymälästä, jota olemme pyörittäneet viimeiset kaksi vuotta kaupungin keskustassa, piti olla toinen myymälä. Luulen, että kutsumme tällaisia kauppoja satelliittikaupoiksi. Ja yleensä ensimmäinen liike on avata päämyymälä. Noin kolmesataa neliömetriä, yleensä 200-400 neliömetriä, jossa voi todella esitellä kaikki luettelossa olevat keittiöt. Uskon, että vielä tulee aika avata se myymälä.

Olemme taistelleet täällä lupien kanssa viimeiset kaksi vuotta. Ja voin nyt kertoa, että nyt meillä on muutamia koneita työskentelemässä paikan päällä, koska uusi rakennus on rakennettava tyhjästä, ja rakennuksen pitäisi olla valmis suurin piirtein helmikuussa. Tulemme rakentamaan näyttelyn. Kvikin rakennustiimi on todella nopea.

Kyllä. Positiivisesti ajateltuna kaikki nämä päämyymälän viivästykset aiheuttivat sen, että myymälä avataan uudella konseptilla. Olen kahden viime vuoden ajan kirjoittanut tietokoneeni OneNote-kansioon kaikki ideat, jotka haluaisin toteuttaa uudessa myymälässä. Ja kun osallistumme jokavuotiseen kansalliseen tapahtumaan...

Julie: Jep. Vuosikokoukseen.

Rakennettu uuteen Master Store -konseptiimme

Julie: Esittelimme myymälöidemme uuden ulkoasun vuoden 2022 vuosikokouksessa. Rakensimme itse asiassa kokonaisen myymälän tapahtumaa varten. Se sisältää kaikki keittiömallimme eri kokoisina. Esillä olevien keittiöiden määrä vaihtelee myymälän koon mukaan. Siellä on kasveja, oleskelualue ja erilaisia kokouspaikkoja, joten et aina istu vain pöydän ääressä, vaan voit tavata asiakkaita epävirallisemmin.

Tärkeintä on Design Zone, jossa on loistava valaistus ja suuret laatikot, joissa on näytteitä kaikista eri materiaaleista, sekä suuri pinta, jossa asiakkaat voivat leikkiä erilaisilla ideoilla.

Miguel: Herningin vuosikokouksessa ehkä puolet niistä asioista, joita olen kirjoittanut viimeiset kaksi vuotta, oli jo tehty uudella konseptilla, vaikka en ole puhunut kenellekään. Se oli mukava yllätys.

Julie: Millaisia asioita? Mikä oli...

Miguel: Kuten pystypuutarhat. Esimerkiksi tilat, joissa voi vain istua, ilman että on vastakkain jonkun myyjän kanssa.

 

Sinun on annettava ihmisten auttaa sinua ja otettava nämä pienet askeleet yksitellen ja tuntea konsepti, tuntea myyntitavat. Myyt Kvikin keittiöitä eri tavalla.
Miguel Zafon

Keittiöt tuntuvat todella kodilta

Julie: Kyllä. Istut heitä vastapäätä pöydän ääressä. Eikö se olekin rennompaa? Kuten sohva-asetelma...

Miguel: Kyllä. Paikka, jota kutsumme Design Zoneksi ja jossa valitset kaikki materiaalit. Siellä voit todella yhdistää taulukkoon kaikki erilaiset pinnat ja värit parhaalla mahdollisella tavalla. Ja siellä on myös suuri näyttö, jossa voit inspiroitua projekteista, jotka on rakennettu samasta materiaalista, jonka valitset itse. Monia eri asioita. Lisäksi he kehittelevät parhaillaan Kvik-myymälän aromia.

Julie: Kyllä. Totta. Sillä on oma tuoksunsa. Kyllä. Voin kertoa, että tuoksusta on keskusteltu paljon.

Miguel: Voit selvittää niin monia asioita, ja se näyttää todella upealta. Se todella välittää konseptin ja on todella vihreä. Siitä todella välittyy kuva, että Kvikille keittiöiden vastuullisuus on kaikkein tärkeintä. Väitämme aina keittiöt (etusarjamme) on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista. Mutta en usko, että he osaavat kuvitella, mistä ne tulevat tulossa tai mistä me puhumme. Ja tällä kertaa näet, että näissä säiliöissä on todella muovipulloja.

Julie: Jep. Avaat laatikon ja näet, kuinka monta...

Miguel: Kun avaat laatikot. Joten selität konseptin, ja voit vain avata oven ja tarkistaa, kuinka monta pulloa tarvitaan yhden etusarjan valmistamiseen. Joten kopioin idean kokouksesta, ja juuri nyt minulla on yksi tällainen säiliö myymälässäni.

Julie: Se on siis mukava yllätys, kun esittelet ihmisille paikkoja. 

Tila lapsille

Miguel: Olen siis todella tyytyväinen uuteen konseptiin. Olen todella iloinen, että uudessa myymälässä on uusi konsepti.

Julie: Mainiota. Tuo on mahtavaa.

Miguel: Minusta on hienoa, että voit tehdä myymälästäsi oman näköisesi. Kvik antaa hieman tilaa henkilökohtaiselle personoinnille. Minulla on kolme pientä tyttöä, joten halusin ehdottomasti auttaa ihmisiä, joilla on pieniä lapsia, jotta he voivat osallistua tapaamiseen mukavasti ilman, että heidän lapsensa juoksentelevat ympäriinsä.

Yhdessä näistä suurista kaupoista pitäisi siis olla tilaa lapsille. Ainakin yhden pöydän pitäisi olla lähellä lapsiystävällistä aluetta, jotta lapset voivat vain leikkiä ainakin tunnin ajan ja jotta perhe voi tuntea olonsa hyväksi, tuntea, etteivät heidän lapsensa häiritse muuta myymälää ja että he voivat vain käydä läpi prosessin suunnittelijansa kanssa eivätkä tunne huonoa omaatuntoa siitä, että menivät sinne lasten kanssa. Se on yksi niistä asioista, joita aion ajaa todella vahvasti...

Julie: Eikä sinulla ole tilaa sille juuri nyt myymälässäsi.

Miguel: Ei. Meillä ei ole tilaa sille. Ei mitään.

Julie: Olen nähnyt joissakin Kvik-myymälöissä pienen pöydän, jonka ääressä lapset voivat piirtää, ja joskus siellä on myös legoja, joilla voi leikkiä.

Miguel: Kyllä, mutta ne ovat todella pieniä tiloja. Aion tehdä tämän isosti. [laughter]

Julie: That’s great.

Julie: Myymme tanskalaista muotoilua, joka ei ole kovin tunnettua Espanjan markkinoilla. Tanskalainen muotoilu voi olla melko minimalistista ja värit hillittyjä, kun taas espanjalainen tyyli on hieman värikkäämpää, joten miten Miguel puhuu asiakkaille tanskalaisesta muotoilusta? Tulevatko he hänen myymäläänsä etsimään minimalistista estetiikkaa? Erottautuvatko Kvikin tuotteet Espanjan markkinoilla?

Miguel: En ole suuri tanskalaisen muotoilun asiantuntija. Voin kertoa, että olen opiskellut viimeiset kaksi vuotta. Yksi tärkeimmistä seikoista minulle ovat erilaiset värit, joita käytämme, koska muut merkit käyttävät mielestäni todella outoja värejä. Jos ostat keittiön, jonka ovet ovat oudon väriset, voit olla todella kyllästynyt niihin neljän tai viiden vuoden kuluttua. Ne ovat todella voimakkaita värejä. Saatat huomata ajattelevasi, että voi voi voi, miksi valitsin tuon värin neljä vuotta sitten. Yksi tanskalaisen muotoilun ominaisuuksista on, että sen on kestettävä pitkään. Ei vain laadun vuoksi. Myös valitsemasi konseptin vuoksi. Joten:

Julie: Koko ulkoasun on siis oltava tavallaan ajaton.

Miguel: Tietysti! Käytämme siis todella neutraaleja värejä. Valkoista. Harmaata. Mustaa. Erilaisia puulajeja. Pääasiassa vaaleaa ja tummaa tammea. Meillä on tänä vuonna kaksi uutta todella mukavaa väriä. Yksi beige ja yksi savi, mutta niiden kaikkien uskotaan kestävän pitkään. Niiden kaikkien ajatellaan olevan hyvin neutraaleja ja sopivan talosi koko konseptiin. Jos siis käytät neutraaleja värejä, sinulla on kaunis keittiö pitkään. Kun asiakkaat tuovat meille kuvia vanhoista keittiöistään, näkee, ketkä valitsivat 25 vuotta sitten neutraalin värin ja ketkä eivät, ja me todella etsimme tällaista keittiötä, joka kestää seuraavat 20-25 vuotta.

Julie: Mutta uusi Arizona beige ja savi ovat siistejä ja trendikkäitä juuri nyt, mutta ne tuntuvat myös ajattomilta. Niihin ei kyllästy 5 vuoden päästä...

Miguel: Sama koskee tätä vaaleanvihreää, jonka lanseerasimme Ombran kanssa viime vuonna. Se on nyt toiseksi myydyin keittiömme.

Noliam on voittaja

Julie: Mikä on myydyin keittiösi?

Miguel: Juuri nyt se on Linearis. Kyllä. Koska se oli tyyli, joka on tai oli todella trendikäs Espanjassa. Nyt kaikki on siirtymässä Bordon uusiin väreihin, koska se on todella edullinen ja todella hyvännäköinen. Juuri nyt omalla kohdallani muistan vanhan Tacton. Se oli suosikkini muutama vuosi sitten, kun aloitimme Kvik-merkin kanssa, mutta juuri nyt, jos minun pitäisi valita keittiö itse, valitsisin Bordon beigen. Se on todella huikea.

Julie: Just a note - we still have Linearis, but the name has changed to Noliam and we just introduced it in two new colours - our very popular arizona beige and in a foil with a wood look. It’s our most affordable kitchen design in a lineup where all our kitchens have surprisingly low prices.

Miguel: We’re selling right now nearly four out of ten quotations we are making in the store. So it’s ten kitchens we make quotation in the store, we sell four of them. So..

Julie: Ja se on aika hyvä suhde, eikö olekin?

Miguel: Se on mieletön suhde. Voin kertoa, että tätä suhdetta ei löydy mistään muusta kaupasta. En tarkoita mitään muuta Kvik-kauppaa. Tarkoitan mitä tahansa muuta merkkiä. En tiedä, tuntevatko he edes suhdelukujaan. Koska täällä mitataan kaikki. Mittaamme, kuinka monta ihmistä tulee myymälään. Mittaamme, kuinka moni myymälään tuleva ihminen saa tarjouksen, ja tarjouksen jälkeen mittaamme, kuinka moni heistä ostaa keittiön. Valvomme siis koko ajan koko suppiloa ja teemme päätöksiä näiden tietojen perusteella. Ja sellaista liiketoimintaa haluan pyörittää. 

Etsi paikka ja puhu Kvikille, sillä he tukevat sinua prosessin aikana. He tulevat kouluttamaan sinut. He tulevat auttamaan sinua.
Miguel Zafon

Koulutus kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla

Julie: Kvik ei ainoastaan tarjoa tukea myymälöiden tarvitsemien tietojen muodossa, joita ne tarvitsevat pitääkseen liiketoimintansa terveenä, vaan meillä on myös vähittäiskauppakonsultteja jokaisessa maassa ja Kvik Academy, joka tarjoaa kaiken tarvittavan koulutuksen keittiöistä ja IT-järjestelmistä, kuten piirustusohjelmastamme Kreatorista. 

Miguel: Meillä on kaksi erilaista tukea. Meillä on tiimi. Ei vain IT-tiimi, joka valvoo kaikkea. Myös Kvik Espanjalla on tiimi, joka auttaa jo nyt toimivia myymälöitä ja auttaa uusia franchise-yrittäjiä, jotka tulevat mukaan hankkeeseen, jotta he voivat aloittaa prosessin sekä kouluttaa ihmisiä. Tuotekoulutus. Ohjelmistokoulutus. Käytämme...

Julie: Kouluttaako vähittäiskauppakonsultti teitä myös siinä asiassa? 

Miguel: Kyllä. Meillä on siis Tanskassa akatemia, joka tukee vähittäiskauppakonsultteja. Käyt läpi kuukauden koulutuksen tämän tiimin kanssa. Sen jälkeen he ovat kanssasi myymälässä ensimmäisinä aukiolopäivinä auttamassa sinua ensimmäisten asiakkaiden kanssa, koska yksi hulluista asioista on se, että avaat myymälän ja sinulla on asiakkaita ensimmäisestä päivästä lähtien, koska markkinointi on tehnyt työtään jo viikkoja aiemmin. Avaat siis myymälän jasinulla on noin 20 varausta ensimmäiselle viikolle, etkä ole edes avannut ovia.

Julie: Vau! Uskomatonta.

Miguel: Se on mukavaa, koska asiakkaat tulevat heti ensimmäisestä minuutista lähtien, ja se luo myös painetta tehdä työsi. Sinun on oltava hyvä heti ensimmäisestä hetkestä lähtien. Siksi saat tukea ja koulutusta ennen sitä. Myös Kvik valmistelee todella mukavan avajaispäivän, jossa asiakkaille on punainen matto, ilmapalloja ja naposteltavaa. Se on mukavaa. Me kaikki nautimme tuosta päivästä.

Julie: Kvik-myymälän avaaminen on suuri investointi, ja tarvitset pitkän aikavälin liiketoimintasuunnitelman. Kvikillä on tiimi, joka voi tukea sinua liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, mutta viime kädessä sinä olet oma pomosi ja asetat omat tavoitteesi. 

Miguel: Jokaiseen myymälään on investoitava noin 250 000 euroa. Alkuperäisessä liiketoimintasuunnitelmassamme saimme rahamme takaisin neljässä vuodessa ja aloimme tuottaa voittoa viidentenä vuonna. Se oli silloin. Mutta me pääsemme siihen vielä...

Julie:  Ja nyt hankkeesi on viivästynyt kaksi vuotta.

Miguel: Mutta me pääsemme siihen vielä... En ole oikeastaan huolissani tästä. Meidän on vain opittava, miten yritystä johdetaan. Bruttokatteen pitäisi olla 30–32 prosenttia, mutta me aloitimme 22 prosentilla omien virheidemme vuoksi, mutta jokainen uusi franchising-yrittäjä joutuu kokemaan sen. Sinun on siis aloitettava hitaasti.

Sinun on ryhdyttävä palkkaamaan ihmisiä silloin, kun sinun on palkattava heidät, ja mietittävä paljon kustannuksia ja odottelua. Joidenkin on ehkä aloitettava matalalla profiililla, ja kun alat oppia lisää, voit kasvaa liiketoiminnan mukana.

Minun tapauksessani aloitimme todella vahvasti kaikilla näillä asioilla ja avasimme todella Kvikillä, ja sen jälkeen meidän on supistettava toimintoja. Se on ok. Me olemme ok. Olen kuitenkin puhunut tästä paljon maajohtajan kanssa. [laughs] Ei ole helppoa mennä lukujen kanssa suoraan kenellekään franchising-yrittäjälle ja sanoa hänelle, ehkä kyse on vain siitä, että jotkut näistä uusista franchising-yrittäjistä haluavat työllistää itsensä. Onko teillä nimitystä sille?

Julie:  Itsenäinen ammatinharjoittaja?

Miguel: Itsenäinen ammatinharjoittaja.  Minulle se on johdettava liiketoiminta, ja siitä pitäisi tulla yritys. Ehkä kuuden, seitsemän miljoonan euron yritys, jolla on rakenne, ihmisiä ja tiimejä, ja se on se kunnianhimoinen tavoite, johon haluan päästä. Se on tavoitteeni. Siitä olen varma.

Ensimmäisten myymälöiden lähestymistavan pitäisi kuitenkin olla itsetyöllistyminen, ja jos lähestytte asiaa sillä tavalla, olen varma, että voitte olla kannattavia ehkä toisena vuonna. Se on kannattavaa. Sitten tarvitset vielä jonkin aikaa saadaksesi rahasi takaisin. Mutta et tule rikastumaan yhdellä Kvik-kaupalla Espanjassa. Tiedän, että Hollannissa ja kaikissa näissä maissa myydään todella enemmän, ja voitto jokaista keittiötä kohti on noin kaksi kertaa suurempi kuin meillä täällä. Mutta ei Espanjassa. Mielestäni lähestymistavan pitäisi siis olla erilainen.

Jos tarkistat kaikki Espanjan franchising-yrittäjät, he ovat kaikki aviopareja. Koska se on kahden henkilön itsetyöllistymistä. Jos siis molemmat työskentelevät kaupassa, sinun ei tarvitse palkata niin paljon väkeä. Silloin numerot tulevat ehkä nopeammin. Ei minun tapauksessani. Olemme jo jonkin aikaa olleet vain valmiustilassa ja pyrkineet olla menettämättä rahaa ennen kuin avaamme toisen myymälän.

Kvikin tuki on uskomatonta

Miguel: Ei, kaikki on hyvin. Sinun on vain tunnettava ja tutkittava liiketoimintasuunnitelma ja todella sopeuduttava ja todella aloitettava ja todella mietittävä jokaista vaihetta. Se on tieto, jonka keräät jonkin ajan kuluttua. Kukaan ei synny tiedon kanssa. Sinun on annettava ihmisten auttaa sinua ja tehdä nämä pienet askeleet yksitellen ja tuntea liiketoiminta, tuntea konsepti, tuntea myyntitavat. Myyt Kvikin keittiöitä eri tavalla kuin muita keittiöitä. Meillä on todella hyvä akatemia. Allan on hämmästyttävä. Allanin yhden tai kahden päivän jälkeen koulutuksen jälkeen myyjämme kasvattavat myyntiään noin 50 prosenttia. Välittömästi.

Julie: Vau! Uskomatonta.

Miguel: Se oli hullua. Vain muuttamalla tapaa, miten he puhuivat asiakkaiden kanssa. Sillä on valtava vaikutus.

Julie: Se on tehokasta.

Miguel: Joten noiden pienten askelten ja noiden oppien jälkeen olet valmis liikkumaan nopeasti, mutta nämä askeleet ja oppimiset sinun on käytävä läpi. Ensimmäisten kuukausien aikana Kvik antaa tuotteista hieman ylimääräistä katetta. Ja kaikki auttaa.

In my opinion it’s more important to have experience in running a business than to have experience in the kitchen world. If you have run any kind of business, I think you are more prepared to start with a Kvik project than if you have been selling kitchens for 20 years. That’s my opinion. Because you are not going to sell kitchens. That’s just one part of the thing you’re going to need to do. You’re going to deal with purchasing. You’re going to deal with pre-mounting. You’re going to deal with calendars. You’re going to organise teams. You’re going to..

Julie: Johda ihmisiä.

Miguel: Ihmisten johtaminen tietenkin. Tulet tekemään niin monia asioita. Sinun on laadittava veroilmoitus. Sinun on maksettava lisenssit. Lisenssien avaaminen. Sinun on löydettävä sijainti. Jos sinulla on kokemusta tällaisista asioista, se on paljon helpompaa jos olet myynyt keittiöitä 20 vuotta. Se on minun mielipiteeni.

Tavoitteena kolme myymälää!

Julie: Meidän oli tietenkin kysyttävä Miguelilta, mitä neuvoja hän antaisi sellaiselle, joka harkitsee Kvik-franchising-yritystä itselleen. 

Miguel: Neuvo, jonka antaisin jollekin, joka harkitsee uuden myymälän avaamista Espanjassa, olisi, että hänen pitäisi todella rakastaa sitä, mitä hän aikoo tehdä, etsiä hyvä paikka ja tietysti etsiä oikeat ihmiset. Minun tapauksessani uskon todella ihmisiin. Käytän paljon aikaa oikeiden ihmisten etsimiseen. En ole koskaan delegoinut tätä, teen sen itse.  Koska tiedän, missä haluan olla viiden vuoden kuluttua. Tiedän mikä on visioni, ja olen melko varma, ettei kukaan puhu visiostani paremmin kuin minä.

Ja se voi olla vaikeaa ensimmäisellä kerralla, koska avaamme uusia markkinoita Espanjassa. Tuotemerkki ei ole kovin tunnettu. Juuri nyt heidän on vain astuttava johonkin myymälään tai avattava verkkosivusto, ja he näkevät, mitä me teemme. Mutta hyvät ihmiset eivät ole työttömiä kotonaan. He ovat jo töissä. Joten paras neuvoni olisi mennä etsimään heitä. Puhu heille siitä, missä haluat olla. Puhu heille visiostasi. Pyydä heitä tutustumaan tuotteeseen.

Pyydä heitä tutustumaan verkkosivustoon. Pyydä heidät myymälässä. Meillä on nyt kymmenen myymälää Espanjassa. Valencia, Madrid, Barcelona, Marbella, Bilbao. Olen varma, että he ovat lähellä tai he voivat ajaa johonkin myymälään, ja olen varma, että sen jälkeen he ovat todella motivoituneita. He pitävät, he inspiroituvat myymälöistä, sillä ne näyttävät hämmästyttäviltä. Ja sen jälkeen etsi ihmisiä.

Etsi paikka ja puhu Kvikille, sillä he tukevat sinua prosessin aikana. He tulevat kouluttamaan sinut. He tulevat auttamaan sinua. He antavat sinulle mahdollisuuden viettää aikaa yhdessä jo toiminnassa olevista myymälöistä. He esittelevät sinulle Espanjan ulkopuolisia myymälöitä. Parhaissa myymälöissä on ihmisiä, jotka toimittavat yli tuhat keittiötä vuodessa. He siis todella tietävät, miten se tehdään. He todella tietävät, miten myydään. He todella tietävät jokaisen prosessin ja miten se tehdään. Hyppää vain mukaan.

Julie:  Missä haluat olla viiden vuoden kuluttua?

Miguel: No. [laughter] Aloitan matkan ajattelemalla aina, että minulla on kolme myymälää. Minulla on väkeä valmiina johtamaan kolmea myymälää. Minulla on varasto valmiina kolmea myymälää varten. Minulla’ m valmiina kolmea myymälää varten. Tiesimme siis aina, missä kaksi ensimmäistä olisivat. Yksi eteläisessä Valenciassa. Nyt on vuorossa toinen. Sen oli tarkoitus olla ensimmäinen. Yksi pieni, hyvännäköinen ja viihtyisä myymälä kaupungin keskustassa.

Julie: Kaunis myymälä kaupungin keskustassa. Se on todella ihana. Jep.

Miguel: Sitä pyöritämme juuri nyt. Kolmatta varten meillä on muutamia vaihtoehtoja. Suosikkipaikkani tulee olemaan Alicanten lähellä.

Julie: Erittäin siistiä. Hienot tavoitteet.

Keittiöiden paras puoli on ruoanlaitto niissä.

Julie: Ja lopuksi, keskustellessamme keittiöistä, emme voineet olla kysymättä Miguelilta rakkaudesta ruoanlaittoon, joka oli avainasemassa, kun hän päätti puhua Kvikille tuossa kohtalokkaassa franchising-tapahtumassa vuonna 2019. 

Miguel: Olen ollut naimisissa nyt 17 vuotta ja kokkaan koko ajan. Minun tapauksessani ruoanlaitto on minulle päivän rentouttava hetki, koska minulla on kiireinen päivä.

I like to buy fresh food for every day meal. So I ride my car to my house. Stop by the shop. Ten minutes. Choose the fish or choose the meat or choose the vegetables I’m going to have that day for dinner because I’m going to cook them so I like to choose them. Then I arrive home and I like to spend those 30–40 minutes not something quick. I would like to make a good meal because also when it’s not just for you. That you are making three little girls grow. You think more about that. To be more healthy. So we have always vegetables and fruit after whatever we have for dinner.

Julie: Mainiota. Mahtavaa

Jos kiinnostuksesi keittiöihin alkaa ruoanlaitosta tai jopa vain ruoan rakastamisesta, se voi olla perusta uudelle yritykselle keittiöalalla, kuten Miguelille. Sen jälkeen kun puhuimme hänelle, hän on avannut lippulaivamyymälänsä Kvik Alfafarin. 

Kvik on vankka yritys, joka on toiminut yli 40 vuotta ja jolla on lähes 200 myymälää 12 maassa. Jos kiinnostuksesi ja sisäinen yrittäjäsi on herännyt, katso verkkosivuiltamme, mitä mahdollisuuksia omalla alueellasi on tarjolla. Löydät linkin huomautuksista. Meillä on mahdollisuuksia ottaa haltuun olemassa olevia myymälöitä sekä avata upouusi myymälä uuteen paikkaan. Ehkä uranvaihto keittiöalalle odottaa!

Lopuksi haluamme antaa sinulle podcast-suosituksen. Jos et saa tarpeeksesi keittiöistä, suosittelemme lämpimästi Conan O'Brien -jaksoa loistavasta Your Mama's Kitchen -podcastista. 

Kiitos että kuuntelit!

Lue lisää franchising-konseptistamme

Tässä jaksossa mukana

Miguel Zafon

Omistaja, Kvik Valencia & Kvik Alfafar

Julie Broberg

Juontaja, SeurusteluKeittiö® -podcast