Sanotaan että olet yhtä hyvä kuin viimeisin keittiösi. Siksi on aina panostettava siihen, että se tehdään mahdollisimman hyvin. Muuten menetät sen.

— Thijs Kaptein, Kvik Heerhugowaard + Kvik Hoorn

Nyt on vuorossa uusi jakso, jossa haastatellaan yhtä itsenäistä franchise-yrittäjäämme.  Etsimme tällä hetkellä peräti 65 uutta franchising-yrittäjää - sekä nykyisten myymälöiden jatkajiksi että uusien myymälöiden avaajiksi. Löydät aina viimeisimmät tiedot avoimista mahdollisuuksistamme verkkosivuiltamme. Löydät linkin huomautuksista. 

Hakeminen ei välttämättä edellytä keittiöalan taustaa, kuten kuulet tässä keskustelussa veljesten Thijs ja Lex Kapteinin kanssa. He avasivat Kvik Heerhugowaardin Alankomaihin vuonna 2018, ja heidät nimitettiin vuoden myymäläksi jo vuosikokouksessamme 2022. Heidän menestyksensä on jatkunut, ja he avasivat toisen myymälänsä, Kvik Hoornin, marraskuussa 2023. 

Mutta kuunnellaanpa heidän tarinansa... kutsun sitä mielelläni nimellä "Sano kyllä keittiölle", ja saatte ihan kohta tietää miksi. 

 

Huomaa, että tämän sivun teksti on-jakson transkriptio.

Veljekset, joilla on unelma työskennellä yhdessä

Thijs: Nimeni on Thjis Kaptein. Olen nyt 42-vuotias ja asun 20 minuutin päässä Heerhugowaardista. En ole naimisissa, mutta asun yhdessä vaimoni ja kolmen lapseni kanssa. Ja teen sen yhdessä veljeni kanssa.

Lex: Jep. Nimeni on Lex Kaptein. Minulla on myös tyttöystävä ja kaksi lasta. Poika ja tyttö. Asumme samassa kaupungissa, läheisessä Heerhugowaardissa. Ja kyllä. Tätä me teemme.

Julie: And have you guys always worked together?

Lex: Ei. Me asumme yhdessä. [laughter]

Julie: Asuitte yhdessä lapsuutenne, eikö niin? Jep. Tietysti! Mutta..

Thijs: Jep. Olemme veljeksiä ja on ehkä hyvä mainita, että meitä oli kolme veljestä. Minä olen keskimmäinen ja Lex on nuorin.

Lex: Nuorin.

Thijs: Ja meillä oli aina yhteinen unelma siitä, että voisimme joskus työskennellä yhdessä. Mutta me olemme mielestäni hyvin erilaisia. Hän on kätevämpi, ja minä en ole kovin kätevä käsistäni. [laughter] Joten...

Julie: Onko tämä hyvä työnjako täällä Kvik-myymälässä?

Thijs: Se toimii. Näemme sen Mazessa.

Julie: Ja mikä on Maze?

Thijs: Se on asiakkaiden uskollisuus. Se, joka myi uuden keittiön.

Ja mielestäni se on hyvin vakaa. Olemme hyvin vakaita, koska minä olen aina myymälässä, pidän silmällä myymälää, teen suunnittelua ja niin edelleen, ja Lex on aina asiakkaiden luona, ja kun jokin on pielessä, hän osaa korjata sen, ja hän on sosiaalinen. Kerromme aina, että asiakas tarvitsee huomiota. Lex menee silloin asiakkaan luo ja sanoo, juo kuppi kahvia ja vilkaise keittiöitä. Voi miten hieno keittiö, blaa blaa blaa blaa. Tämä laatikko ei ole hyvä. Korjaan sen. Asiakas saa siis huomiota, ja näin saamme uskollisia lähettiläitä. 

Julie: Maze on asiakastyytyväisyystyökalu, jota käytämme Kvikissä. Jokaiselle asiakkaalle annetaan mahdollisuus täyttää se, kun hanke on saatu päätökseen. Kaikkia myymälöitämme mitataan niiden Maze-pisteiden perusteella. Kvik Heerhugowaardilla on erittäin korkea Maze-pistemäärä, ja he tekevät kovasti töitä sen eteen. Mutta palataanpa keskusteluumme Thijsin ja Lexin kanssa.

Sano kyllä keittiölle!

Thijs: Palata takaisin, koska emme työskennelleet yhdessä alussa. Meillä on aina ollut haaveena, että voisimme työskennellä yhdessä, ja uskon, että Kvik on yhdistänyt sen. 

Julie: But what did you do before you decided to work together and have a Kvik franchise?

Lex: Työskentelin kirvesmiehenä rakennusliikkeessä noin 18 vuotta. Joten:

Julie: Asensitko keittiöitä tuossa rakennusliikkeessä?

Lex: En. En montaa. Kaikenlaisia puusepäntöitä. Korjasin asioita.

Thijs: Korjasin asioita Amsterdamissa. Mutta on myös hyvä sanoa, että remontoitte asuntoja ja kahden viikon kuluttua vuokralainen lähtee pois. Kahdessa viikossa sinun piti saada valmiiksi kokonaan uusi...

Julie: Kunnostaa täysin seuraavaa muuttajaa varten. Ooh Okei. Sitä siis teit ennenkin. Entä Thijs, mitä sinä teit? [laughter]

Thijs: Työskentelin hää- ja iltapukujen edustajana suunnittelijan ja hollantilaisten liikkeiden välissä. Jakelin siis hääpukuja.

Julie: Työsi olisi siis vakuuttaa myymälä, että he tarvitsivat näitä malleja.

Thijs: Kyllä. Oikein. Myymälässään.

Julie: Eikös se ole tavallaan samanlaista kuin vakuuttaa joku siitä, että hän haluaa tällaisia keittiöitä, eikö?

Thijs: Ja siksi uskon, että myös franchising on samanlaista, koska myymme Kvikin designia. Joten olet oikeassa.

Julie: Joten se on niin kuin... Niin kuin sanoisi kyllä keittiölle. Heh, odotin että pääsen sanomaan tuon. 

[laughter]

Pidin Kvikin lähestymistavasta

Thijs: Se on myös sama asia pisteessä, jossa aloitimme tämän seikkailun.

Julie: Kerro meille siitä.

Thijs: Olin Kvik-myymälässä. Olimme juuri ostaneet uuden talon ja tarvitsimme oman keittiön, ja sanoin vaimolleni, että mennään. Menimme Kvikiin katsomaan ja olimme kaupassa ja sanoin, että vau, tämä on ensimmäinen kerta, kun joku puhuu minulle normaalisti. Ei niin kuin...

Julie: Mitä tarkoitat sillä, että puhuu sinulle normaalisti? Ei yritä olla tungetteleva myyjä. Sitäkö tarkoitat vai mitä?

Thijs: Ei. Hän yritti ensin myydä Kvik-konseptia. Ideaa. Tämä on siis Tinta. Tämä on Mano ja nämä ovat värit, joita meillä on. Vilkaise ympärillesi ja jos pidät näkemästäsi, voimme sopia tapaamisen. Vilkaisin vaimoani. Sanoin, että tämä on ensimmäinen kerta, kun joku kertoi minulle, miten Kvik toimii eikä työnnä minua keittiöön. Pidin tanskalaisesta muotoilusta ja kaikista suorista linjoista. Olin kaupassa ja sanoin vaimolleni, että aion ostaa Kvik-keittiön, koska pidän siitä, ja sitten olin autossa ja etsin tietoa internetistä. Sanoin, että Heerhugowaardiin etsitään franchising-yrittäjää. Joten sanoin, että okei, tehdään se. Olin siis autossa ja lähetin tietoni, ja seuraavalla viikolla olin kokouksessa, ja sitten sanoin Lex, lähdetkö mukaan. Hän sanoi kyllä. Okei, tehdään se. 

Julie: Ja niin päätit todella nopeasti.

Thijs: Todella nopeasti.

Julie: Mutta on myös ihmeellistä, että se johtui siitä, että kävit kaupassa ja pidit sen tunnelmasta.

Thijs: Ja vaimoni sanoi, että oletko hullu. Et aio tehdä keittiökauppaa. Oletko hullu? Et ole koskaan myynyt keittiötä. [laughter] Ei hätää.

Julie: Kuinka kauan sitten kesti siitä päivästä, jolloin täytitte lomakkeen, myymälän avaamiseen?

Lex: 12-13 kuukautta.

Thijs: Yksi vuosi.

Julie: Niinkö? Miksi se kesti niin kauan? 

Thijs: Ensin sinun on mentävä Kvikiin...

Julie: Tanskaan?

Thijs: Allekirjoittamaan, katsomaan. Sitten teet liiketoimintasuunnitelman. Sitten sinun on saatava rahoituksesi valmiiksi. Tarvitaan myymälä. Ja...

Julie: Oliko toimitilan löytäminen, oliko heillä jo idea paikasta vai...?

Thijs: Ei. He auttoivat meitä. He auttoivat meitä erittäin paljon, ja he auttoivat myös rahoituksen kanssa. Teimme yhdessä liiketoimintasuunnitelman rahoitusta varten. Sitten avasimme 23. marraskuuta 2018.

Julie: Mutta te olitte Kvikin huippumyymälä jo vuonna 2021, eikö niin?

Thijs: Kyllä. Totta.

Julie: Koska te olitte vuoden franchising-yritys.

Thijs: Kyllä. Olemme siitä hyvin ylpeitä.

Julie: Se on aika uskomatonta. Miten teitte sen niin nopeasti?

Lex: Paiski töitä. [laughter] Ole fiksu.

Julie:  Todella kovaa työtä. Jep.

Mielestäni jokaisen kerroksen on oltava mukana. Kun asiakas tulee liikkeeseen, hänellä on oltava hyvä tunne.

— Thijs Kaptein

Kaikki riippuu hyvästä palvelusta

Julie: Veljekset ovat keskittyneet tarjoamaan erinomaista palvelua - se on heidän mielestään heidän menestyksensä ydin. 

Thijs: Niin, mutta luulen, että se on myös näkemys, joka meillä on, koska kaikki nojaa palveluun, eikö? Jos asiakas tarvitsee huomiota, kuten aiemmin sanoimme, ja jos annat hänelle huomiota, ja hän soittaa meille ja sanoo, että etusarja ei ole oikea tai jotain muuta...

Julie: Tai siinä on naarmu tai jotain. Asioita voi tapahtua.

Thijs: Osta uusi etuosa, laita se kiinni ja Lex menee sinne. Juo kuppi kahvia. Onpa hieno keittiö. Sinun on tehtävä tämä. Mielestäni palvelun on siis oltava korkeatasoista. Tuo on...

Julie: Ihmisten on tunnettava, että välität heidän keittiöstään ja heidän...

Thijs: Oikein.

Lex: Ja sitten ihmiset puhuvat siitäystävilleen.

Julie: He järjestävät juhlat, ja sitten kaikki näkevät heidän kauniin keittiönsä. 

Thijs: Mielestäni jokaisen kerroksen on oltava mukana. Kun asiakas tulee liikkeeseen, hänellä on oltava hyvä tunne. Hän tuntee tulleensa huomatuksi, myyjän on sanottava hei, mitä kuuluu. Voinko auttaa? Sitten myyjän on oltava hyvä. Sitten kaikki oli tilattava hyvin, joten koko prosessin on oltava kunnossa.

Julie: Mielestäni mittaaminen on luultavasti avainasemassa.  Teetkö mittaukset itse, Lex, vai onko sinulla tiimi, joka tekee ne?

Lex: Ei. Teen sen itse.

Thijs: Ja luulen, että sinun on tehtävä tarjouksia, koska jos avaat Kvik-myymälän, et voi tehdä sitä 30 tuntia viikossa.

Julie: Ei. Teet siis kovasti töitä. Olet...

Thijs: Teet sitä tai et tee sitä. Älä tee sitä niin...

Julie: Sinun on siis oltava satakymmenen prosenttia mukana.

Thijs: Aina. Aina mukana.

Julie: Te siis työskentelette koko ajan. [laughter]

Thijs: Sanotaan että olet yhtä hyvä kuin viimeisin keittiösi. Siksi on aina panostettava siihen, että se tehdään mahdollisimman hyvin. Muuten menetät sen.

Julie: Kuinka monta keittiötä myitte viime vuonna? Mitä tarvitaan ollakseen huipulla ja kuinka monta keittiötä Kvikissä on vuodessa? Noin.

Thijs: Luulen, että asennamme viikossa noin 8–9 keittiötä.

Julie: Okei! Asennatte 8 tai 9 keittiötä viikossa.

Thijs: Oikein. Toivottavasti saamme myös 8–9 tänä vuonna. Vuoden franchising-yritys palkintoa ei kuitenkaan saa pelkällä myyntityöllä.

Julie: Ei? Mitä muuta siihen vaaditaan?

Thijs: Kuten Lex kertoi, Maze on hyvin tärkeä.

Julie: Ah, se on totta. Oli viisi tekijää. Onko se viisi asiaa, jotka ovat...

Thijs: Oikein. Viisi tekijää. Jep. Maze on hyvin tärkeä. Siellä on asiakasuskollisuutemme. Mielestäni tämä on tärkein. Tilauskanta. Yrityksesi taloudellinen tilanne. Hyvä työpaikka..

Julie: Jep. Totta. Olemme Great Place to Work -jäsen. Eikö se olekin työntekijäkysely?

Thijs:  Ja sitten meillä on, ainakin luulen. Tärkeintä ei ole suurin tilausmäärä. Sinun on rakennettava myös asiakasuskollisuutta. He kutsuvat sitä suurlähettiläiksi. Sinun on rakennettava lähettiläitä.

Julie: Franchise of the Year is awarded yearly at our annual meeting and as we discussed, it’s determined by a number of factors - not only how many kitchens the team sells, but also their customer satisfaction score, the financial health of their business, employee satisfaction, which we measure in a yearly survey through the organisation Great Place to Work. It’s not just the store that sells the most - but an overall positive picture of the business.

Rehellinen ja avoin lähestymistapa

Julie: Tyytyväiset asiakkaat alkavat siitä, miten kohtelet heitä, kun he astuvat ovesta sisään. Veljekset uskovat rehelliseen ja avoimeen lähestymistapaan.

Thijs: Kun joku tulee myymälääsi, sinun on kerrottava hänelle. Sinun on kerrottava heille, mitä ja miksi, missä olet. Olemme tanskalaista muotoilua. Meillä on isommat kaapit.  Joten sinun on selitettävä Kvikin visio ja sitten voit mennä pidemmälle. Jos he haluavat sinisen keittiön...

Julie: Tai punaisen tai jotain, me emme tee sellaista.

Thijs: Ei. Sitten et tee tarjousta. Yritä.

Julie: Käännytättekö ihmisiä pois? Sanotko, että en vain usko, että voimme auttaa sinua?

Thijs: Jep. Totta. Mietin paljon. Kyllä. Jos ette sovi yhteen, ette voi työskennellä yhdessä. Mutta jos he haluavat sinisen keittiön, miksi meidän sitten pitäisi tehdä tarjous? Vai tehdä mittaus? Emme voi tehdä kaikkea, ja me olemme standardi. Meillä on standardikorkeus. Vakiokorkeus, -syvyys ja niin edelleen, ja jos joku haluaa tällaisia asioita, sinun on myyjänä sanottava, että ei, meillä ei ole niitä. Ja mielestäni ei on hyvä vastaus. Pidä se selkeänä. Pidä se avoimena. Ja sitten voitte, ja jos joku lähtee pois, sekin on ok. Niin se vain on.

Julie: Kun puhuimme viime vuonna, meillä ei ollut sinistä keittiötä, mutta nyt meillä on, joten heidän ei enää tarvitse käännyttää pois ketään, joka haluaa sellaisen, koska he voivat valita Bordo Bluen. Vaatii kuitenkin rohkeutta käännyttää potentiaalinen asiakas pois. 

Kaikki eivät ole Kvikin asiakkaita. Emme voi auttaa kaikkia. Mutta luulen, että myymme tavallisille miehille ja naisille.

— Thijs Kaptein

Thijs: Jep. Mutta mielestäni jos aina sanot "kyllä" ja "tietysti voimme tehdä paljon", mutta jos kiertää Kvikiä, jos ei pysy Kvikin valikoimassa, niin silloin on paljon työtä, eikä se ole kannattavaa, ja silloin se ei sovi yhteen. Ei se mitään. Heidän on mentävä muualle. Se on täysin ok.

Julie: Joku muu tulee ovesta sisään, joka haluaa standardin. 

Thijs: Jep. Tietysti! Kaikki eivät kuitenkaan ole Kvikin asiakkaita. Emme voi auttaa kaikkia. Se on myös...

Julie: Millainen on ihanteellinen Kvik-asiakas? Mitä he tekevät...

Thijs: Minusta hän on... nuori. Myymme paljon, mikä on ihanne?

Julie:  Liittyykö se siihen, mitä sanoitte alussa alueen väestörakenteesta? Ovatko ihmiset maanläheisiä ja...

Thijs: Maanläheisyys. Vastuullisuus. Se näkyy joskus vaatteissa. Miten sen sanoisi. Muodikkaampia. He panostavat varmaan sisustussuunnitteluun. Mutta kyllä. He ovat erilaisia. Jep.

Lex: Vaikea sanoa. On paljon ihmisiä, jotka haluavat ostaa Kvik-keittiön. Jos jollakulla on 6000 euroa, me myymme 6 eurolla. Ja jollakulla on 30 000 euroa, me myymme 30 eurolla.

Julie: Näin he voivat hankkia budjettiinsa sopivan keittiön.

Thijs: Oikein. Mutta luulen, että myymme tavallisille miehille ja naisille. 

 

Se on määränpää

Julie: Monet Kvik-myymälät sijaitsevat teollisuusalueilla, lähellä muita keittiömyymälöitä. Heerhugowaardin myymälä on erilainen, ja kysyin heiltä tästä. Se ei kuitenkaan näytä haittaavan heidän liiketoimintaansa. 

Kysyin kuitenkin, onko ihmisillä, jotka käyvät täällä, useimmiten tapaaminen, kun he tulevat.....

Thijs: Riippuu, mutta nykyään kun joku tulee myymäläämme, hän haluaa jotain, joten myyjiemme on oltava selvillä tästä, annettava heille hyviä neuvoja, annettava heille hyvä tunne ja ehkä he haluavat nähdä sen nyt tai huomenna. Ihan sama. Mutta kyllä. Emme ole kauppa..

Lex: Se on määränpää.

Thijs: Olemme määränpääkauppa.

Julie: People are not happening past in the same way. They know about you and they look for you. And they find you, obviously.

Neuvoja muille

Julie: Jokaisella franchising-yrityksellä on oma tarinansa, mutta jokainen voi hyötyä hyvistä neuvoista, joten kysyimme Thijsiltä ja Lexiltä, mitä neuvoja he antaisivat kaikille, jotka harkitsevat oman Kvik-myymälän avaamista.

Mitä neuvoja antaisit henkilölle, joka harkitsee Kvik-franchising-yrittäjyyttä?

Thijs: Se voi olla oikein mukavaa. Voit saada oman myymälän. Olen hyvin ylpeä, mutta se on paljon. Joten älkää luulko, että teemme sen. Jos teet sen, sinun on tehtävä se oikein ja annettava kaikkesi...

Julie: Ja sinun on annettava kaikkesi.

Thijs: Anna kaikki tai älä tee sitä, koska se on paljon. Työtä on paljon. Jos et saa sitä hallintaan, voit palaa nopeasti loppuun. Sinun on siis hallittava tilanne. Tee se siis 120-prosenttisesti tai älä tee sitä. Sen haluan sanoa.

Julie: Et kuitenkaan tarvitse välttämättä taustaa keittiöalalta. Te todistitte sen. 

Thijs: Ei. Mutta sen voi oppia.

Julie: To help you learn everything you need, we have an extensive training program under Kvik Academy, as well as Retail Consultants who come out to your store regularly in the first months of your business to ensure that you get a good start. 

Kaikki tarvittava koulutus

Julie: Kvik-akatemiassa opetetaan kaikkea IT-järjestelmiemme perusteista myyntitekniikoihin ja franchising-yrittäjille ja myymäläpäälliköille tarkoitettuun erityiseen vuoden mittaiseen intensiiviseen ohjelmaan, jota kutsumme NEFOSiksi. Tämän ohjelman aikana toimitusjohtajamme, myyntijohtajamme, akatemia ja taloushallinto kokoontuvat yhteen antaakseen franchising-yrittäjille erinomaista koulutusta myynnin, taloushallinnon, back officen ja johtajuuden alalla. Ohjelma on rankka, ja se huipentuu loppukokeeseen. Thijs ja Lex ovat itse käyneet ohjelman läpi, ja yksi suurimmista eduista, joita he näkevät, on verkosto, jonka se antaa heille Kvikissä.

Thijs: Alussa saimme vähittäiskauppakonsultin, joka opetti meille perusteita. Kvikissä on kokonainen oppimisohjelma. Suoritimme myös vuoden kestävän NEFOS-koulutuksen franchise-yrittäjille. NEFOS-koulutuksessa saatte lisää koulutusta taustoista, rahoituksesta ja niin edelleen, ja siellä rakennatte myös itsellenne verkostoa kollegoidenne kanssa, eikä vain Alankomaissa vaan myös Belgiassa, Espanjassa ja Tanskassa. Se on siis erittäin hyvä asia verkostollesi. On myyntikoulutusta. On back office -koulutusta. Rahoituskoulutusta. Se pitää sinut ajan tasalla.

Julie: Ja olen kuullut, että teillä on pieni verkosto täällä Alankomaissa, joten voitte soittaa ja ratkoa ongelmia ihmisten kanssa, jotka ymmärtävät, missä tilanteessa olette.

Thijs: Jep. Meillä on pieni ryhmä. Jep. Siihen kuuluu neljä kaveria, jotka ovat samalla tasolla kuin me. Myymälämme on jo neljä vuotta vanha, joten olemme jo pidemmällä. Huomaan, että meillä oli täällä Zandaamin oppimisohjelma, ja hänellä on taas oma verkosto, jossa on vuoden ikäisiä myymälöitä, jotka antavat palautetta, oppivat, keskustelevat siitä, mitä teette, miten teette ja niin edelleen. Antaa vinkkejä. Vinkkejä ja vihjeitä.

Julie: Vietitte aikaa myymälässä ennen myymälänne avaamista, ja teidät koulutettiin myymälässä. Oletteko tehneet niin uutta myymälää varten?

Thijs: Kyllä. Olemme. Jep. Kvik Zandaam oli täällä. Ja Leeuwarden oli täällä. Kaksi myymälää.

Julie: Molemmat tulivat tänne ja suorittivat koulutuksensa täällä.

Thijs: He oppivat parhailta. [laughter]

Julie: Obviously.

Oletko valmis sanomaan kyllä keittiölle?

Oletko valmis sanomaan kyllä keittiölle? 

Kvik-franchising antaa sinulle kaikki edut, jotka saat, kun sinulla on oma yritys ja olet oma pomosi, mutta sinulla on erittäin vahva yritys tukenasi. Tarjoamme franchising-yrittäjillemme vertaansa vailla olevan tukipaketin, johon kuuluu muun muassa oikean sijainnin valinta, oikeudellinen neuvonta, apu liiketoimintasuunnitelman laatimisessa sekä esittelytilan ja varaston suunnittelu ja rakentaminen.

Lisäksi tarjoamme kirjanpitopalveluja, kuten valvontaa ja päivittäistä liiketoiminnan seurantaa, sekä apua henkilöstön palkkaamisessa ja rekrytoinnissa. Ennen avaamista käydään läpi kattava koulutusohjelma, johon kuuluu työskentely Kvik-myymälässä vähintään kuukauden ajan. Lisäksi tarjoamme vähittäiskauppakonsulttiemme tuen, joka antaa sinulle todella vahvan alun. Markkinointimme varmistaa, että sinulla on varauksia jo avajaispäivänä. 

Ja emme voi olla suosittelematta vielä yhtä jaksoa ihanasta Your Mama's Kitchen -podcastista. Tällä kertaa vuorossa on Wilco-yhtyeen muusikko ja lauluntekijä Jeff Tweedy . Kävi ilmi, että Jeffin äiti oli keittiösuunnittelija, joka itse myi keittiöitä, joten jakso on juuri meidän makuumme. Löydät sen Audiblesta tai mistä tahansa, missä kuuntelet podcasteja.

Kiitos että kuuntelit!

Hae jo tänään.

Tässä jaksossa mukana

Thijs Kaptein

Osaomistaja, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Lex Kaptein

Osaomistaja, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Julie Broberg

Juontaja, SeurusteluKeittiö® -podcast